
małe MIASTO - przestrzeń działań twórczych
Małe Miasto – przestrzeń działań twórczych
www.malemiasto.art.pl, http://tworczemiasto.blogspot.com
Coraz więcej młodych ludzi próbuje robić coś ciekawego w swojej miejscowości i udaje im się to. A co z tymi, którzy, mając duży potencjał twórczy, nie wiedzą, jak przełożyć go na działania? Porzuciliśmy na chwilę stołeczny zgiełk, by w ramach projektu „Małe Miasto – przestrzeń działań twórczych” rozpalić entuzjazm młodzieży i wspólnie zmieniać charakter miejsca poprzez twórczą aktywność.
Zastanawialiśmy się, jak to zrobić?
Na początek wyszliśmy na ulice z założeniem, że chcemy razem coś zdziałać. Wcześniej staraliśmy się wzbudzić u młodych ludzi refleksję na temat domu, miasta i okolicy, w której żyją. Zależało nam, by zaczęli myśleć o znanych sobie miejscach w innym kontekście, jak o przestrzeni twórczych eksploracji.
Nasuwały się wciąż pytania – Jak zareagują młodzi? Czy zechcą stać się współtwórcami inicjatyw? Czy odważą się wyjść na ulice swojego miasta, by tworzyć?
Okazało się, że nasza propozycja była trafiona. Młodzież reagowała entuzjastycznie na wszystkie akcje uliczne, dzięki czemu udało się zrealizować wspólnie: happeningi, wystawy plenerowe, malowanie graffiti, twórcze interakcje z mieszkańcami i inne działania efemeryczne. Cieszyła nas reakcja uczestników, którzy bezpośrednio po wykonaniu zadań mówili: „Ja mogę! Ja to przed chwilą zrobiłem, to wcale nie takie trudne.”
Namawialiśmy grupy młodzieży do tworzenia autorskich inicjatyw artystycznych i startowania w konkursie, w którym mogliby pozyskać pieniądze na realizację swojego przedsięwzięcia. Opis pięciu samodzielnie zrealizowanych przez młodych ludzi inicjatyw oraz pomysły na działania twórcze w przestrzeni miejskiej zamieściliśmy w publikacji.
Inspirujemy i działamy!
Anna Olczyk-Grabowska
Fundacja Przystanek Twórczość

Młodzi Menadżerowie Kultury - V edycja
„Młodzi Menedżerowie Kultury” to interdyscyplinarny projekt wykorzystujący działania kulturalne w procesie zmian na gruncie społecznym, który został stworzony, by wyposażyć grupę młodych ludzi (w wieku 15-25 lat) pochodzących z małych miejscowości i wsi w całej Polsce w umiejętności, niezbędne do samodzielnej realizacji własnych projektów społeczno-kulturalnych.


Nieakademicka szkoła twórczego pisania
Projekt "Niekademickiej szkoły twórczego pisania" skierowany jest do młodzieży z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z terenu Gminy Jedlińsk. W ramach projektu chcemy odnaleźć grupę 15 utalentowanych osób przejawiających predyspozycję do bycia animatorami kultury. Ci młodzi liderzy projektu wspólnie z pracownikami Muzeum Witolda Gombrowicza oraz LGD "Razem dla Radomki" przygotują i przeprowadzą konkurs na krótką formę prozatorską. Dzięki udziałowi w warsztatach z dziennikarstwa telewizyjnego, z zakresu tworzenia videobloga, czy też zajęciom z nowych mediów uczestnicy projektu stworzą nowoczesną platformę promocyjną literatury w postaci videobloga, na którym przedstawiać będą przebieg projektu.
Zapraszamy do odwiedzin videobloga projektu www.muzeumgombrowicza.com.pl


Odkrywanie dziedzictwa kulturowo - przyrodniczego metodą Valley Quest
FPŚ wpiera partnerów lokalnych przy realizacji praktycznych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i propaguje ekologiczny styl życia. Szkoła Podstawowa im. M. Kopernika w Rodakach chroni dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wsi Rodaki w ramach cyklicznej imprezy "Otwarte zagrody", a także koordynuje pracę Ekologicznych Klubów Europejskich działających w siedmiu szkołach sąsiadujących.


Ogniwa 2010
Działania Stowarzyszenia "Tratwa" koncentrują się na relacjach międzypokoleniowych pod kątem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży z terenów popegeerowskich. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania"Lider w EGO" opracowuje szlaki turystyczne, prowadzi szkolenia animatorów lokalnych, rolników, radnych.


PORTALublin - społecznościowa platforma edukacyjna wspierająca polsko-izraelskie spotkania młodzieżowe poprzez kompleksową ofertę materiałów edukacyjnych i szkoleń
Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN" to samorządowa instytucja kultury realizująca autorskie programy edukacyjno-artystyczne dotyczące dziedzictwa kulturowego i historycznego Lublina i Lubelszczyzny. Przygotowała projekt portalu społecznościowego dla uczniów i nauczycieli szkół lubelskich i izraelskich oraz program multimedialnych warsztatów edukacji międzykulturowej prowadzonych przez specjalnie wyszkolonych moderatorów, którzy skorzystają m.in. z doświadczeń pracowników Muzeum Historii Żydów Polskich. Zostaną nawiązane kontakty z młodzieżą i nauczycielami w Izraelu, którzy chcą zorganizować warsztaty z młodzieżą w Lublinie lub w całej Polsce.


Projekt: Podróż
Podróż jest w przyjaźni.
W podróży poznajemy nowe osoby.
Podróż jest przyrodą.
W podróży można poznawać różne zwierzęta, obce kultury i obyczaje, nowe budynki.
Podróż to wędrowanie.
Podróż jest muzyką.
Fragment sluchowiska przygotowanego przez Marcina Dymitera, Daniela Odiję i dzieci
Blog projektu:
http://projekt-podroz.blogspot.com/


Skąd jestem? Prywatna historia Kociewia
"Skąd jestem? Prywatna historia Kociewia" to projekt, którego celem było zrealizowanie filmu dokumentalnego przez młodzież z powiatu starogardzkiego. Zakładał 3 etapy pracy nad filmem: część warsztatową, plan zdjęciowy i postprodukcję oraz prezentacje dokumentu. Inicjatorem pomysłu jest Fundacja "Dobra Wioska", a partnerem Kociewskie Stowarzyszenie Edukacji i Kultury "Ognisko". Uroczysta premiera filmu odbyła się 29 maja 2010 roku w kinie "Sokół" w Starogardzie Gdańskim - stolicy Kociewia.


Trójmiejska gra online
Pomysłodawcą projektu jest Stowarzyszenie Monopol Warszawski, które zajmuje się animacją życia kulturalnego w Warszawie, promocją prawobrzeżnej stolicy oraz informacją kulturalną. Partneruje mu Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, prężna instytucja kulturalno-edukacyjna, działająca w wielu obszarach sztuki, otwarta na nowe technologie.


UNIEJÓW W FOTOKODACH
Projekt „UNIEJÓW W FOTOKODACH” umożliwi młodzieży z gminy Uniejów poznanie swojego miasta i korzeni, zapewni ciekawe narzędzie edukacji regionalnej, w czynny sposób pomoże dotrzeć do historii przodków. Założeniem projektu jest połączenie elementów edukacyjnych z nowoczesnymi technologiami.


